کنفرانس مطبوعاتی وزیر خارجه آمریکا در دوحه ؛

بلینکن : توافق میان اسرائیل و حماس امکان پذیر و ضروری است

شکست سفر منطقه‌ای بلینکن | آمریکا قدرت همراهی اعراب با اسرائیل را ندارد

سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده به منطقه به‌گونه‌ای فاحش شکست خورد. اتفاقی که شاید او پیش از سفرش انتظار آن را نداشت.
کد خبر: ۱۴۲۹۶۶۶

بلینکن که در راستای مدیریت میدانی فجایع غزه وارد منطقه شده بود، به‌جز اراضی اشغالی، به اردن، مصر، عراق و ترکیه سفر کرد اما از همه این کشورها دست خالی برگشت.

سفر وزیر خارجه آمریکا به مصر و اردن با بیان اختلاف‌نظرها در کنفرانس خبری توام شد که برای دیپلماسی آمریکا یک شکست بود. سفر او به عراق هم همزمان با حملات شدید گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های ایالات متحده شد، به‌طوری که بلینکن مجبور شد از ترس، جلیقه ضدگلوله به تن کند. همچنین بلافاصله پس از این سفر، نخست‌وزیر عراق راهی تهران شد تا نشان دهد روابط عمیق بغداد با کدام طرف منازعات منطقه است.

در ترکیه هم در اقدامی کم‌سابقه، رجب طیب اردوغان حاضر نشد بلینکن را به حضور بپذیرد. این دهن‌کجی آنکارا به واشنگتن، پاسخی به بدعهدی آمریکا در توقف جنایات غزه است.

شرایط منطقه به‌خوبی نشان می‌دهد که آمریکا متحدان پیشین خود را از دست داده و مانند اسرائیل دچار یک انزوای کامل شده است. دیگر هیچ دولتی در غرب آسیا از آمریکا امید برقراری ثبات نداشته و بر همگان آشکار است که عامل اصلی جنایت و نسل کشی در غزه، آمریکاست.

مقامات دیپلماتیک آمریکا در هفته‌های اخیر به نیابت از مقامات اسرائیل به منطقه سفر می‌کردند تا خلاء انزوای اسرائیل را از بین ببرند. اما حالا این خلاء نه تنها از بین نرفته که وزیر خارجه آمریکا هم مانند مقامات صهیونیست، جرات سفر به همه کشورها را نداشته و شاهد افول محبوبیت و اعتبار کاخ سفید است.

بسیاری از تحلیلگران آمریکایی معتقوند، نقش عریان آمریکا در جنایات غزه، شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ را به‌شدت کاهش داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها